Mediawijs / Methode M

Media

Zonder dat je het misschien door hebt spelen ‘de media’ een grote rol in je leven. We Facebooken en YouTube’en erop los. We bekijken en we maken video’s en het lijkt allemaal gratis. Toch verdienen bedrijven heel veel geld aan ons. We gaan eens op onderzoek uit naar het nut, de inkomsten en de macht van media.

In deze opdracht ga je aan de slag met drie onderdelen van de media: de functies, de reclames en de beeldvorming. Beantwoord de vragen met behulp van de aangeboden bronnen en het internet.

A. Functies van de media

De media zijn er niet alleen ter ontspanning: ze geven ook informatie, zorgen voor educatie (onderwijs), meningsvorming, sociale contacten en er zijn reclames op te zien.

Opdracht 1

A) Kies een dag een commerciële zender (RTL4, SBS6, Net5 etc.) uit en bekijk in de TV-gids een aantal programma’s (minstens 10). Welke functies van de media komen allemaal terug?

B) Doe nu hetzelfde maar met programma’s op een publieke zender (NPO 1, 2 of 3). Welke functies van de media komen allemaal terug?

C) Zit er een verschil tussen de commerciële zenders en de publieke zenders als het gaat om de functies van de media? Leg uit hoe je tot dit antwoord komt.

B. Geld verdienen

Enzo Knol had zoveel views (hoe vaak de video is bekeken) dat bedrijven hem gratis producten toestuurden om in zijn vlogs te gebruiken. Niet veel later kreeg hij zelfs veel geld betaald uit advertenties rondom zijn video’s. Als je naar een programma van RTL kijkt, dan zie reclameblokken. Je kunt gratis kijken, maar in ruil daarvoor zie je dus reclame.

Opdracht 2

A) Bekijk één van de eerste vlogs van Enzo Knol en een meer recente vlog. Noem drie dingen die je opvallen.

B) Op welke twee manieren verdient Enzo Knol geld met zijn vlog?

Opdracht 3

Leg uitgebreid uit hoe: 1. een tijdschrift, 2. een website en 3. een televisiezender geld verdienen.

C. Macht van de media

De media hebben veel invloed op ons dagelijks leven. Bekijk deze aflevering van Medialogica over hoe de media een hype en angst creëren rond de Mexicaanse griep.

Opdracht 4

A) Waarom zijn de media mede-veroorzakers van de angst voor de Mexicaanse griep?

B) Bedrijven die medicijnen kunnen maken, hebben er belang bij dat er miljoenen vaccinaties worden gemaakt. Wat is het belang van deze medicijnbedrijven?

Opdracht 5

‘Je moet niet altijd geloven wat de media zeggen’. Ben jij het eens of oneens met deze uitspraak? Leg je antwoord uit.

Klaar! Controleer je antwoorden en lever de opdrachten in bij je docent.
  PDF Versie