Coverfoto Generatie Z
Bron: D66 Utrecht

6. Generatie Z (2000-2015)

Generatie Z is geboren tussen 2000 en 2015. Jullie dus! Ze groeien op met de smartphone in de hand en worden dan ook de iGeneration genoemd. Het verschil tussen Generatie Y en Generatie Z, is dat Generatie Y zich nog een maatschappij voor kan stellen zonder internet.

Generatie Z
Andere namen:
iGeneration
Geboren tussen:
2000 – 2015
Jong tussen:
2010 – 2025
Jeugdculturen:
Hipsters, Fitgirls, Foodies, YouTubers

6.1. Wat speelde er tijdens hun socialisatieproces?

Het socialisatieproces van Generatie Z is nu. Het socialisatieproces wordt gevormd door gebeurtenissen en veranderingen die op dit moment plaatsvinden. De terroristische dreigingen en aanslagen in Europa en daarbuiten, de vluchtelingencrisis en de klimaatopwarming zullen invloed hebben op het socialisatieproces van deze generatie.

Deze generatie groeit op in een digitaal tijdperk met de onbegrensde mogelijkheden van het internet en nieuwe technologieën. Daarnaast kent deze generatie ook wel economische onzekerheid. Ze ‘hebben last van’ de economische crisis en de daar bijhorende bezuinigingen.

Generatie Z groeit dus op met de éne crisis na de andere. Dat betekent dat deze kinderen opgroeien met een stukje onzekerheid als het gaat om migratie, economie en klimaat. Wat doet dat met je?

6.2. Welke kenmerken heeft deze generatie?

Een belangrijk kenmerk van deze generatie is dat het wereldburgers zijn en dat ze dit ook doodnormaal vinden. Via online gaming, vlogs en sociale media zijn ze verbonden met de hele wereld. Ook is deze generatie zich meer dan andere generaties bewust van het milieu; duurzaamheid is dan ook een belangrijk thema.

Generatie Z bestaat uit harde werkers met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ook zitten deze jongeren vergeleken met eerdere generatie meer thuis. Hun sociale leven speelt zich grotendeels online af, dus waarom zouden ze dan nog afspreken? Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat het aantal tienerzwangerschappen nog nooit zo laag is geweest. In plaats van popsterren, zijn het nu de YouTubers, die het voorbeeld zijn voor de jongeren. Ze geven de voorkeur aan video’s boven boeken.

Omdat ze opgroeien in een digitaal tijdperk, kunnen deze jongeren als geen ander multitasken, ze weten alle informatie online te vinden. Een nadeel van alle (online) prikkels die deze generatie heeft, is dat de generatie gekenmerkt wordt als een generatie met weinig concentratie.

 

Jouw feedback